ARTIST STATEMENT



Mijn werk is zowel de ruis van een analoge camera als het plastic van een speelgoeddino. Het neppe en knullige versus het intieme en menselijke. Ik zoek naar een bepaalde tijdloosheid waarin futurisme en retro samenkomen tot een ondefinieerbaar gevoel van nostalgie. Mijn werk is chaotisch en kleurrijk, maar kan ook klein en persoonlijk zijn. Het is bijna altijd een verzameling, visueel interessant en met een toegevoegde laag. 


Ik zie er de waarde van in dat je kan zien hoe iets is gemaakt en dat het niet echt is. Dat is ook de kracht van zowel film als theater en ik vind het belangrijk dat mensen dat blijven zien: het is nep. In een tijd van VFX en CGI verlang ik naar een tastbaardere vorm van entertainment. Ik heb geen grote persoonlijke geëngageerde missie, maar probeer juist door middel van kostuum, decor, sets en attributen de boodschap te versterken die in mijn bron zit. 


Grote inspiraties zijn voor mij Nadia Lee Cohen, Martin Parr en films zoals Austin Powers en Zoolander. Het neppe, het overdrevene en het ambachtelijke is wat mij in hun werk aanspreekt.


Inspiratie haal ik ook uit wat er al is, uit voorwerpen, materialen en gebruikte dingen. Graag zet ik ze dan op een andere manier in dan waarvoor ze zijn gemaakt. Ik bloei op op het moment dat ik een kringloop binnenstap of een medemaker ontmoet om te sparren. Het is magisch om bijvoorbeeld een oud stuk buis uit een container te vissen en die vervolgens in een kostuum te verwerken. Doordat andere mensen mij in mijn kracht versterken, streef ik naar samenwerking en naar een collectief maakproces. Juist door het uitwisselen van expertise en ideeën komen de beste sets, decors en kostuums tot stand. Mijn dramaturgische blik helpt mij daarbij.


Ik zie mijn vak als een manier om het lelijke mooi te maken, om werelden te verzinnen en te realiseren en om een hernieuwde interesse te wekken voor de kracht van het gefabriceerde. Ik wil je verwonderen, enthousiast maken over beeld en zorgen dat je niet diep in je stoel wegzakt.


 

 

Share by: